Miks on nii vähesed veebiarendused edukad?

4 minutit lugemist. Avalikustatud 11.04.2020.

Peale kahes erinevas veebiagentuuris töötamist - kokku peaaegu üheks aaastat - olen näinud suurt hulka erinevaid projekte. Neil kõigil olid oma eesmärgid and kuigi jõudsime pea alati lõpuks eesmärgini ei olnud teekond sinna alati sujuv. Mitte kõik neist projektidest ei olnud edukad.

Ühel hetkel tabasin end mõtlemast, et miks see nii on? Miks on nii, et mõni klient lahkub sinu juurest naerul suuga teised aga on vaid rahul või pole üldse rahul?

Ma alustasin nagu iga analüütiline mõtleja ja panin kokku nimekirja küsimustest mida küsida erinevatelt inimestelt, et teada saada, mida nad arvavad. Peale portsu intervjuusid hakkas välja kooruma võrdlemisi selge pilt.

Kuna mu intervjueeritavad olid projektijuhid, arendajad või muud inimesed teostaja poolel, siis nad tõid välja, et edukatel projektidel on selge eesmärk, neid on põnev arendada ja nende arendamine pakub programmeerijatele rea erinevaid väljakutseid. Väljakutsed ja eesmärgid on ju väga tähtsad kindlustamaks, et töö ei muutu ühekülgseks ja igavaks ning pakub võimalusi midagi uut õppida ja areneda.

Aga kõige põnevam leid oli see, et edukatel projektidel oli kliendi, ehk tellija, poolel alati keegi, kes oli selles töös väga hea. See üks asi, mis oli kõigi edukate projektide juures sama oli see, et kliendi poolel oli pädev, professionaalne toote omanik, kes omas ka tehnilist tausta.

IT teadmiste lünk

Igal alal on tellija, ehk kliendi ja teenuse osutaja või teostaja vahel teadmiste lünk. Mitte ükski inimene ei saa teada kõiki detaile erinevatel elualadel. Isegi poest värvi ostul on tihti vaja konsulteerida kas müüja või muu kohaliku konsultandiga, et saada vajalik toode ja tulemus.

Mulle tundub, et see lünk on IT alal üks suuremaid ja petlikumaid. Näiteks arsti külastades me teame, et nende teadmine inimkeha toimimisest ületab meie oma. Seetõttu on tihti üks osa arsti külastusest arsti selgituste kuulamine mingi keha osa või haiguse kohta. Ja arstid tihti spetsialiseeruvad veel väga spetsiifilistele osadele inimkehast - või vaid analüüside tegemisele. Seetõttu oleme aktsepteerinud, et meie ja arstide teadmiste vahel on lünk.

Tagasi IT juurde. Enamik meist ei tea, kui palju erinevaid koos toimivaid kihte töötab lihtsalt sel hetkel, kui sa avad oma veebilehitseja ja hakkad midagi aadressiribale kirjutama. Nupu vajutuse peale läheb signaal liikvele klaviatuuris. See töötleb signaali ja saadab selle arvutisse. Arvuti töötleb selle samuti ja signaal liigub läbi erinevate juhtmete ja programmide, kuni märk ilmub aadressiribale. Kõik mis ma siia kirja panin ei räägi tegelikult pooltki sellest, kui palju kihte ja protsesse vahepeal tööd tegid. Selleks, et asjad nii sujuvalt töötaks on sajad tuhanded inimesed kümneid aastaid tööd teinud. Kui sind see jutt mõlema pani ja soovid rohkem teada, siis võid alustada näiteks sellest artiklist.

Miks ma seda kõike räägin on seepärast, et enamik tööst, mida teevad projektijuhid või analüütikud IT alal on kliendile rääkimine, kuidas asjad töötavad. Paraku on selles töös tihti vead sees, sest nagu ikka tõlkides, lähevad osad asjad, mida arendajad või tehnilisemad inimesed rääkisid, kaduma.

Need tõlkevead on pahatihti põhjuseks, miks suhted kliendi ja arendusettevõtte vahel halvaks lähevad. Sellised tõlkevead ja muud sarnased probleemid ongi põhjuseks, miks kliendi poolel olev tehniline inimene protsessi mõlema osapoole jaoks paremaks teeb. Sellised inimesed teavad, kuidas arendus ettevõtted töötavad ja millist infot nemad vajavad. Ja nad teavad ka seda, kuidas kõike tehnilist tellija juhtkonnale selgitada.

Kuidas see sulle kasuks võiks olla

Enne kirjeldasin, kuidas asjad paistavad agentuuri vaatevinklist. Nüüd sellest, kuidas klient, või tööde tellija saab kasu sellest, kui nende poolel on majasisene ekspert või tooteomanik.

Tihti langeb mingi toote või arenduse tellimine ettevõttes töötajale, keda peetaks IT osas heaks või on tal piisav majasisene kogemus selle kohta, mida on vaja teha või mis probleemi lahendada. Probleemid algavad juba sellest hetkest, kui on vaja arendusettevõttele informatsioon edasi anda, valida hinnapakkumiste vahel või otsustade õige tehnoloogia kasuks. See juhtub, seepärast, et teenust tellival inimesel lihtsalt ei ole piisavalt taustteadmisi, et teha õigeid otsuseid või valikuid.

Seetõttu annab majasisese tehnilise tooteomaniku omamine sulle järgmist:

  • Ta aitab sul välja mõelda, mida täpselt on vaja tellida
  • Ta aitab sul kokku kirjutada üheselt arusaadava infopaki, mis on aluseks ka toote dokumentatsioonile
  • Kuna algdokumentatsioon on detailne ja üheselt arusaadav saab ta ka hinnapakkumised, mis on tehtud sama sisendi pealt ja on seetõttu hästi võrreldavad.
  • Ta aitab sul kaubelda paremat hinda või leida agentuuri, kes teistel viisidel saab pakkuda paremaid hindu.
  • Tal on piisavalt teadmisi et valida parimad võimalikud koostööpartnerid ja hallata tellimuse protsessi.
  • Tal on teadmised et küsida kvaliteeti ja jälgida kvaliteedi säilumine läbi projekti terve eluea.
  • Ta haldab protsessi ja saab tõmmata pidurit kohe, kui arendusprotsess peaks kuidagigi kiiva kiskuma hakkama.
  • Ta kindlustab sulle parima hinna/kvaliteedi/aja suhte.

Minu eesmärk ongi kindlustada, et ükski ettevõte ei raiska aega või raha toodete või arenduste peale, mis kas ei ole vajalikud või lähevad mõne aastaga ajaloo prügikasti. Ma kindlustan, et kliendid saavad oma raha eest parima võimaliku teenuse ja võidavad IT'st raha läbi protsesside parendamise, mitte ei kaota raha. Kui sa kaalud uue toote või teenuse arendamist, siis ehk kaalud kõigepealt minuga rääkimist.